Re: [MC] Pirates

>L'altre dia, mentre intentava recollir informació sobre els pirates i la
>seua intensa vida, algú em va comentar que els pirates venien de Barbaria,
>és a dir, que aqueix lloc, imaginari em van assegurar, era l'origen de tots
>els contes i històries sobre aquesta gent.
>
>Em vaig posar a buscar Barbaria i no la vaig trobar enlloc. Hi havia un
>altre problema, si en català era Barbaria o Berberia i, també, si en
>espanyol era Berbería o Barbaría o si hi havia un altre mot tradicional per
>a designar aqueixes estranyes terres (p.e. El país de nunca-jamás o el país
> [...]

Em sonava que aquest topònim es referia a l'origen nord-africà dels nostres
pirates, i una recerca pels diccionaris ho ha confirmat.

El Diccionari de l'IEC (1995) diu:

barbaresc -a adj. i m. i f. Natural de la regió de Barbaria. | adj. Relatiu
o pertanyent a aquesta regió o als seus habitants.

I el de la Real Academia Española (1992) ens ho aclareix una mica més
enciclopèdicament:

berberisco, ca adj. beréber.

beréber o bereber. (Del ár. barbar, bárbaro, natural de Berbería) adj.
Natural de Berbería. | 2. Perteneciente o relativo a esta región de Africa.
U.t.c.s. | 3 Dícese del individuo de la raza más antigua y numerosa de las
que habitan el Africa Septentrional desde los desiertos de Egipto hasta el
océano Atlántico y desde las costas del Mediterráneo hasta lo interior del
desierto del Sahara. U.t.c.s. | 4. Lengua hablada por lo beréberes.

O siga, que en castellà és 'Berbería', i en català 'Barbaria', i en tots
els casos és un lloc real. D'acord amb els llibres d'història els pirates
barbarescos van atacar les nostres costes entre els segles XIV i XVIII. El
més famós va ser l'almirall turc Barba-rossa, terror de la Mediterrània.
Era habitual que capturaren gent i cobraren rescat. Això van fer a Orpesa
en 1534, per exemple. Més tard, en 1538, el mateix Barba-rossa va assolar
Menorca per venjar-se de Carles V, que li havia pres Tunis.

-c